Bursa’nın kalbinde Yeni Osmangazi Meydanı

10.08.2023
A+
A-

Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar, Bursa’nın yıllardır beklenen ve nefes katacak projeleri arasında yer alan Osmangazi Meydanı’nın son durumu ve devam eden çalışmalara dair basın mensuplarıyla bir geldi. Gece gündüz vatandaşların buluşma noktası olacağını ve keyifli vakit geçireceklerini ifade eden Dündar; Bursa’nın değerli projelerinden biri olduğunu vurguladı.

Nilüfer Belediyesi

SAVAŞ ESEN

Meydanın maliyetinin 150 milyon lirayı bulduğunu ve 40 dönümlük arazi üzerine inşa edildiğini, 2000 araçlık bir otoparka da sahip olurken kentin araç sorununa da çözüm olacağını söyledi.

‘’DEVASA BİR PROJENİN MEYDANINDAYIZ’’

Bursa’nın en yoğun ve en hareketli yerine projelerini yaptıklarını dile getiren Dündar; ‘’Osmangazi Belediyemizin 3.dönemin sonundabitirmeye uğraştığımız devasa bir projenin meydanındayız. Bursa’nın en yoğun en hareketli yeri. Ticaretiyle insan hareketiyle en yoğun olan yere geçiş noktası. Demir yolu altında tarihi çarşının geçidinin olduğu yer. Biliyorsunuz Ulubatlı Hasan Bulvarı şehri ikiye bölmüş oluyor. Trafiği nedeniyle de yaya akışı hemen belediyemizin önündeki alt geçitlerle yapılıyor. Biraz daha ilerideki kavşaktan vatandaşlar yaya olarak çarşıya oradan evlerine ulaşıyorlar. Veya ticari işleriyle ilgili koşturuyorlar. Bizlerde göreve geldiğimizde tabii o günden bugüne belediyelerin sürekli gündemlerinin birinci sırası, birinci maddesi kentsel dönüşüm olur. Kentsel dönüşümün de farklı versiyonları, farklı uygulama şekilleri vardır. Bir yerde yıkarsanız sosyal yaparsınız, park yaparsınız, evde yaparsınız. Bir yerde yıkar, konut üretirsiniz.

‘’ANKET ÇALIŞMALARI YAPTIK’’

Bu projeleri hayata geçirmeden önce sıkı bir anket çalışması yaptıklarını söyleyen Dündar; ‘’Tabii bu uygulamaları yaparken şehrin gelişimini göze alarak ileriye doğru nasıl bir yol izliyor şehir? Nereden nereye gelmiş buna bakarak böyle bir projede karar kıldık. Bizler de burayla ilgili 2019’da göreve geldiğimizde burada ne yapılması gerekir nasıl bir ihtiyaç vardır? Talep nedir?Vatandaşın siyasilerin, teknik kişilerin, odaların bakışı, görüşü nedir? Ne isterler burada? O şekilde bizler de anket çalışmaları yaptık. Anket çalışmalarıyla birlikte bölgeyi gezdik ve istenen meydan oldu. Tabii meydan çok hoş, kulağa hoş gelen ve hemen burasını yıkın, meydan yapın, bütün meydan yapın denilen ama meydana da fonksiyon vermediği zaman meydanı kimin kullanacağı belli olmayan sonuçları ortaya çıkacağı bir uygulama çekti. Tabii meydan derken bu meydanın en önemli algısı da yandakiAVM’den kaynaklanan bir negatif algı var Bursa’da. Yani meydan dendi, AVM yapıldı denildi ve o buraya baskı uygulayarak burasının tamamen bak beş emsalden, tamamen kamu eliyle kamusal hata tahsil edilmesi şeklinde bir uygulamaya girdik. Kamu adına büyük bir yük ama böyle istendi. Şehrin geleceği adına böyle bir proje uygun görüldü ve bu spora girmiş olduk. Burada 105 adet bina kamulaştırıldı. 2011 yılında kamulaştırmaya başladık. Bunu sıfırdan bitirmek kolay değil. Dolayısıyla bunu biz ikiye bölerek iki etap halinde yapmayı planladık. Şu an birinci etabını bitiriyoruz. İkinci etapta da kamulaştırma çalışmaları son noktaya geldi. İnşallah onu da yakın zamanda bitirerek ikinci etabında proje uygulanacak. Buradanarkada görmüş olduğunuz cami, o cami de yine kamulaştırıldı. Şu an cami de belediyenin mühründe. E tabii biz camiyi yıkarak üst tarafa ikinci yanıtta taşıyacağız. Ve orada da yine bir sosyal kültürel merkez, bir hizmet verimikonferans salonu şeklinde bir yapımız ortaya çıkmış olacak. Tabii Osmangazi Belediyemiz burasını yaparken az önce otoparktan girdik. Dört kat yer altı otopark var. Yani meydan ama çöl fonksiyonu yani bizim arsa çok değerli arsalarımız, arsa üretmek çok zor bir olay. Dolayısıyla biz birçok projemizde böyle kamulaştırma yapmış olduğumuz işlerde tek projeyle bırakmaz. En az iki veya üç proje uygulamak isteriz. Yer altına otoparkpazar yeri yaparız. Bir şeyler yaparız ki çok fonksiyonlu olsun. Burasını biz farklı fonksiyonlar vermemiş olsak şehrin merkezinde Bursa’nın en kıymetli yerine çok hoş bir alan ne kadar bir alan yapmak çok akıllı olmayacaktır. Dolayısıyla biz de bunu yaptırmış olduğumuz anketlerle ortaya çıkan ve meydan ve otopark şeklindetalepler oldu.

‘’BURSA’NIN BUNA İHTİYACI VAR’’

Bursa’nın da önemli bir ihtiyacı var. Ve özellikle tarihi şehrin şehir merkezine yanaşması noktasında çok akıllıca bir projeydi. Bizler de bunu otopark olarak projelendirdik ve şu an yaptık. Şimdi burası buluşma noktası diyoruz. Burası buluşma noktası. Metro hemen yanımızda. Bu metrodan buraya gelen kişi veya araçlarıyla buraya gelen kişi çarşıya çıkacak olan kişi aracını burada bırakarak metroyla veya yürüyerek çok rahat şansa çıkabilecektir. Çarşıdaki yoğunluğu artırmadan burada aracını bırakarak şehriye yarışmasına katkı sağlamış olacaktır.

‘’YAPACAĞIMIZ PROJE, PARKLARIN BULUŞMA NOKTASI’’

Parkların buluşma noktası. Üç tane parkın buluşma başlangıç noktası. Hemen yanımızda Merinos Parkı ve Çırpan Parkı, diğer tarafta da kültür parkı. Yani buradan aslında arkamızda çok geniş yeşil alanlar var. Bu yeşil alanlara vatandaşın buradan başlayarak ulaştığı bir mekân olacak. Ve dolayısıyla bu mekânda şehrin nefes aldığı vatandaşların gelip burada bir yer olacak. Alttaki otopark hep beraber gördük. Dört nokta 20 metre yüksekliğinde. Sadece araçların otopark olarak kullandığı bir yer değil. Allah göstermesin, değişik zamanlarda, sıkıntılı durumlarda vatandaşların sığınabileceği bir sığınak olarak da burasını düşünmemiz gerekiyor. Bu şekilde projelendirdi. 2000 araçlık otopark burası. Ve tabii yapı olarak baktığımızda yani burada bir betonarme yapı görüyoruz. Özellikle hat caddeden geçenler. Meydan diyorsun beton yapıyorsunuz diyor. E bir defa meydan sert zemindir. Yani çayır çimen değildir, sert zemindir. İki daha önceki buradaki duruma, vaziyete baktığımızda caddeye kadar orasını binayla dolu olduğunu herhalde biliyorsunuz. Yani unutmuş olsanız ve ben hafızayı zorlayın. Burada Bursa’da yaşayanlar bunu bilirler. Şimdi az önce oradan geçtik baktık. Caddeye kadar 40 metrelik bu binadan bir mesafe var. Yani orada ikinci bir meydan var. Ve bu meydan aynı zamanda otopark olarak veya gelip burada çay, kahve içmek isteyenlerin aracını bırakabildiği acil şekilde çok otoparka girmeden böyle bir yeni alan ortaya çıkmış oluyor. Üste çıktığımızda tabii üstte vatandaşların güneşten, yağmurdan korunabileceği bu çatı sistemini uyguladık. Ve burası da yani modern bir mimari ama mimar oturdu, bunun kapısını da çizdi değil. Geleneksel Bursa, tarihi Bursa modern çizgisinin yansıtıldığı bir yer oluyor. Yani burada kendi kültürümüz, kendi mimarımızın modern bir şekilde ele geçirilerek gururlandığı günler oluyor. Bunun içerisinde birkaç tane dükkân lokanta, hastane, kahve tarzında oturabileceği meydanı kullanabileceği bir yer olacak. Tabii nikah dairesi var altta. Nikah dairesi Osman Gazi diyor ve burası da nikah işlemleri yapmak isteyenlerin gelip kullanacağı bir yer olacak. Yine hemen yan tarafta millet kıraathanesi ve bizlerin Osmangazi Belediyemizin işletmelerinde biz yeni bir marka oluşturduk bu uluslararası mart ayarı karşımıza mutlaka yani gençlerin gelip kahve içtiği bir yerin veifadesi burada olacak. Belediyemizin kullanacağı sosyal amaçlı bir bölümü olacak. Dolayısıyla burası aktif gelip herkesin kullanabileceği bir yer olacak. Dolayısıyla burada bir meydan, bir dönüşüm. Bizler Osmangazi’de şu anda Demirtaş’ta, Hamitler’de, Güneştepe’de, Yunusemre’de yapmış olduğumuz bu dönüşümlerin farklı bir uygulamasını şehir merkezinde yapıyoruz. En zorunu burada yapıyoruz. En maliyetlisini vu sene burada yapıyoruz. Biliyorsunuz daha önceden Fetih Müzesi’ni gerçekleştirdik. Fetih Müzesi de orada yine yüzün üzerinde dairenin alınarak orasının sosyal, kültürel ve Bursa’yı Bursa dışında taşıyan birmüze olarak onu inşa ettik. Ve bugün ortalama günlük 4bin kişinin geldiği 2 milyon kişinin ziyaretini yaptı. Ve 140 farklı öteden ziyaretçilerin Bursa’ya geldiği dünyanın buluşma noktası oldu. Tabii burayla ilgili yani bizler olumlu tarafına ararken olmuş tarafına bakar. Bir bulguru şey yaparız.

‘’BURASI PANORAMA’DAN DAHA BÜYÜK ETKİ YAPACAK’’

Aynıdüşünceler panorama eşliğinde gerçekleşti. Ve panorama şu anda söylediğim gibi dünyanın buluşma noktası Bursa’da.Burası Panorama’nın on kat fazla daha büyük etki yapacak bir tesis bu proje. Şurada şimdi tabii aşağı doğru bakıyor. Belediye bahçesi de düzenlenecek ve Osmangazi bakacak. Burayı size bırakıyorum. Hemen arkasında bir çelik yapı var. Tabii böyle bir meydana bu tür meydanlarda bir anıt olması gerekir. Bizler anıt noktasında da Osmangazi’de imzalarımız oldu. Yunuselinde göç ve yurt anahtarını ektik. Çok muhteşem bir görüntü. Geniş caddede Bursa’mıza şehir mobilyası şehir ve değer katan eserler olarak ortaya çıkıyor. Hemen şurada yan tarafta buraya küpeleriyle ilgili bir anıt yaptık. Şimdi bunu da dijital bir anıt olarak yapıyoruz. Ve burası da bittiğinde meydana ayrı bir hava katacak. Sürekli kendini güncelleyen farklı bir versiyonla burada da yeni bir ziyaret edilme vesilesi olacak olan bir anıt ortaya çıkacak. Dolayısıyla bu yapmış olduğumuz çalışma bir kentsel dönüşüm çalışması. Yeni bir fonksiyon verilerek şehrin geleceğine yön veren şehrin gelişine katkı sağlayacak olan bir proje. Tarihi şehirli, eski şehir havasının buluştuğu bütünleştiği bir proje. Ve buraya bakarak tabii ki diğer kısımların da ben de kendimi yenilemeliyim diyecek bir proje. Öncü olacak olan bir proje. İnşallah bundan sonraki süreçte de bu kentsel dönüşüm çalışmaları, farklı komisyonlarla bu sıra devam edecektir diyoruz. Çünkü şartlar bunu gerektiriyor. Bir de deprem gerçeği. Tabii bütün konuşmaları yaparken de keyfini şöyle istiyor yeni binalar yapalım şeklinden düşüncesinden ziyade sağlam zemin ve sağlam gruplar içerisinde iş yapıp oturmayı bu kentsel dönüşüm çalışması olması gerekiyor. Özellikle on bir vilayetteki depremde bizleri buluyor zaten. Ben teşekkür ediyorum size katkınıza. Bu tür çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Geçtiğimiz hafta macera Bursa’da Hasan Bahçesi açıklama gerçekleştirdik. Orası da kendini yenileyen bir projeÇiçek bahçesi, masal bahçesi, adaların var, piknik alanı. Ve spor tesislerimiz var. Bir sana gideceğiz inşallah. Hisar geleceğiz. Panorama ‘da görmüş olduğunuz o sanal ortamı Hisar’da nasıl adım adım gerçek öyle yaşadığını göreceğiz. O yüzden bizleri izlemeye devam edin. Bizleri takip edin…